Frågor & Svar

Här finner du svaren på vanligaste frågorna.
Har du andra frågor kan maila dem till
info@exaktaphoto.se eller ringa 0431-44 56 00.




Hur lång tid tar det att få koden?

Koden skickas normalt en till två veckor efter fotografering.


Andra föräldrar på skolan/förskolan har fått sin kod men inte jag, varför?

Har du inte fått din kod via mail, sms eller per post har vi troligtvis inga eller felaktiga uppgifter om dig. Har annan vårdnadshavare fått kod kan du använda dig av den för att skapa ett eget personligt konto. Kontakta annars kundtjänst med följande uppgifter: Elevens för- och efternamn, skola, klass och hemadress så hjälper vi dig.


Varför måste jag skapa ett användarkonto hos Exakta Photo?

Kundkontot är personligt för dig och innebär att:

  • Du kan samla eventuella syskon till samma konto.
  • Du kan beställa på flera barn samtidigt.
  • Varje gång ditt/dina barn fotograferas av Exakta Photo kan du enkelt lägga till de nya bilderna i ditt befintliga konto och på så sätt ha alla bilder samlade.
  • Alla bilder sparas i överskådlig framtid


Hur länge finns bilder och kataloger kvar att beställa?

Exakta Photos koncept har fördelen att dina bilder finns lagrade i överskådlig framtid. Katalogen trycks upp till alla som beställer i samband med det första kodutskicket. Beställer man katalogen senare kan den tyvärr vara slut.


Hur lång tid efter beställning får jag mina produkter?

Förväntad leveranstid för bildprodukter är inom 20 arbetsdagar. Skolkatalogen tar längre tid, allt beror på katalogens omfattning och därför kan vi inte ge ett exakt leveransdatum. Men vi har en målsättning på ca 6-8 veckor efter sista fotograferingsdag.


Bilderna har blivit vikta eller annat i posthantering, får jag nya?

Om du fått en skadad produkt så ska du göra en reklamation till vår kundtjänst inom 7 dagar från det att du mottagit din produkt. Skicka en bild på skadan till vår Kundtjänst så vi kan påbörja ett reklamationsärende. Reklamerade produkter returneras sedan till oss. Märk kuvertet med ”REKLAMATION”. Har bilderna blivit förstörda i posthanteringen kommer vi ersätta dig med nya.


Vi har inte fått alla produkter vi beställt.

Olika produkter kan ibland skickas i olika försändelser beroende på format. Till exempel skickas skolkatalogen alltid separat tillsammans med en egen faktura.


På vilka sätt kan jag betala hos Exakta Photo?

Hos Exakta Photo kan du välja att betala direkt via Nets Easy som är en direktbetalningstjänst där Swish bland annat är ett alternativ. Du kan även betala mot faktura med en fakturaavgift på 19kr.


Vilka betalkort stödjer ni vid betalning med betalkort?

VISA, VISA Electron, MasterCard och Maestro.


Hur gör jag om jag tappat bort min faktura?

Ring kundtjänst så hjälper vi dig.


Om jag väljer faktura, hur många dagar har jag på mig att betala?

Fakturan förfaller till betalning 30 dagar efter beställningsdatum.


Jag har inte fått någon faktura i mitt fotopaket.

Faktura skickas alltid med i fotopaketet, har du inte fått någon faktura beror det troligtvis på att du betalade med betalkort vid beställningstillfället.


Kan jag ångra mitt köp?

Beställda varor med personlig prägel kan tyvärr inte returneras eller ångras då varan är specialtillverkad efter konsumentens anvisningar. Lag (2005:59) om distansavtal §11 undantag från ångerrätten. Du får dock ångra ditt katalogköp. Vid retur av katalog kontakta kundtjänst via mail eller telefon så hjälper vi dig.